Wandeltips

Van wandelen word je blij!

 

Wandelen is supergezond en het voordeel van wandelen is dat je er vrijwel meteen mee kunt beginnen. Belangrijk wel is dat je blessures voorkomt.

 Hoe kun je verantwoord beginnen met wandelen:

      1. Bouw rustig op.
        Je lichaam moet wennen aan de belasting. Probeer met een korte wandeling te starten, bijvoorbeeld 2 kilometer en breidt dit langzaam steeds iets uit. Neem een rustdag tussen de wandelingen door.
      2. Draag stevige schoenen
        Het klinkt heel logisch maar in de praktijk zien we vaak anders. Draag voor jouw voet passende, stevige schoenen. Een passende, stevige schoen ondersteunt je voet beter en zorgt voor meer enkelstabiliteit. Denk naast de juiste lengtemaat, ook aan de juiste breedte van de schoen en let erop dat naden en stiksels niet voelbaar zijn aan de binnenkant van de schoen.
        Kies een loopzool, wat betreft profiel en dikte, die past bij de ondergrond waarop je gaat wandelen.
        Een stevige loopzool met goede afwikkeling ontlast de voet tijdens het wandelen en laat de voet gemakkelijk afwikkelen.
      3. Zorg voor degelijke wandelsokken
        Je zou het niet verwachten maar goede sokken kunnen je wandeling maken of breken. Goede sokken kunnen het ontstaan van blaren voorkomen. Naden en stiksels in de sokken kunnen irritatie of wondjes veroorzaken. Zorg voor goed passende sokken, zodat je voet in de schoen goed beschermt wordt.

Tot slot!

        -De maat en vorm van je voeten veranderen naarmate je ouder wordt, houd dus niet vast aan de maat die je altijd hebt gedragen. Laat altijd beide voeten opmeten!

Heb je tips op advies nodig?  Of weet je niet goed hoe je kunt beginnen met wandelen?
Wij adviseren je graag om problemen te voorkomen.
Los problemen aan je voeten op, blijf er niet mee door lopen!